مناظره

دفاع از حقانیت اسلام ناب محمدی

دفاع از حقانیت اسلام ناب محمدی

احتجاجی در بیان گسترش اصول عقاید حقه شیعه بر سایر ادیان و فرق نوظهور

پیوندها

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مستبصر سوئیسی مهم ترین عامل گرایشش به تشیع را روایت صحیح بخاری از پیامبر(ص) عنوان کرد.

 

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۴ ، ۱۸:۵۸
علی نوربخش
متن مناظره افشاگرانه و کوبنده امام حسن(ع) با معاویه و یارانش منتشر شد. امام فرمودند: "به خدا قسم که قلب تو هنوز اسلام نیاورده است، ولى زبان تو ترسان است، زبان تو سخنى می‌گوید که در قلبت نیست".
۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۴ ، ۰۷:۴۳
علی نوربخش
روزی امام صادق علیه‏السلام در مجلس منصور حضور داشت و طبیبی از هند کتاب خود را برای منصور می‏خواند و امام علیه‏السلام به سخنان او گوش می‏داد و چون آن طبیب از سخنان خود فارغ گردید رو به امام صادق علیه‏السلام کرد و گفت: آیا شما مایلید که من اندکی از این قوانین طبی را در اختیار شما بگذارم؟ امام صادق علیه‏السلام فرمود: خیر، آنچه از طب نزد من می‏باشد بهتر است از آنچه که تو می‏دانی. طبیب هندی گفت: شما از طب چه می‏دانید؟ امام علیه السلام فرمود: من طبع گرم را به سردی و طبع سرد را به گرمی و طبع رطب را به یابس و یابس را به رطب معالجه می‏نمایم. و همه‏ی امور را به خدا وامی‏گذارم [یعنی شفا را از خدا می‏خواهم] و به آنچه که رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور داده، عمل می‏کنم. سپس فرمود: بدان که پر کردن معده، سبب هر دردی است و پرهیز [از پرخوری] داروی هر دردی است و بدن را باید به آنچه عادت نموده، تأمین نمود. 
۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۱۱
علی نوربخش

ابوشاکر دیصانی از منکرین خدا، با امام صادق علیه‏السلام مناظراتی داشته است؛ و همچنین وی سؤالاتی از هشام بن حکم نموده و هشام پاسخ آنها را از آن حضرت گرفته و برای او نقل کرده است. 
ابوشاکر روزی به هشام بن حکم گفت، در قرآن آیه ای بیان شده که مطابق با اعتقاد ماست و آن آیه این است: (و هو الذی فی السماء اله و فی الأرض اله) [1] . 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۱۱
علی نوربخش

امام صادق علیه‏السلام مناظرات فراوانی با ابن ابی العوجای ملحد داشته که برخی از آنها در زمینه‏ی توحید بوده است. ابن ابی العوجا که نام اصلی او عبدالکریم می‏باشد از ملحدین و منکرین ادیان آسمانی و از جمله کسانی بود که به اعتراف خودش، احادیث دروغین را به احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله آمیخته بود، که وضعیت روحی او از مناظرات آینده اش با امام صادق علیه السلام روشن می‏گردد، او با وجود مناظرات بسیاری که با امام علیه‏السلام داشت، سرانجام همانند ابن مقفع ملحد در حالت کفر و الحاد کشته شد. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۱۰
علی نوربخش

هشام بن حکم می‏گوید: در مصر زندیقی به نام عبدالملک با کنیه‏ی ابوعبدالله بود که نام امام صادق علیه‏السلام به گوش او رسیده بود؛ او چون به مدینه آمد تا با آن حضرت مناظره کند، به او گفتند: امام صادق علیه‏السلام به مکه رفته است، پس او به مکه آمد و در حالی که ما در طواف خانه‏ی خدا خدمت آن حضرت بودیم؛ او نیز رسید، پس شانه‏ی خود را به شانه‏ی امام صادق علیه‏السلام زد. امام صادق علیه‏السلام به او فرمود: اسم تو چیست؟ او گفت: عبدالملک. فرمود: کنیه‏ی تو چیست؟ گفت: ابوعبدالله امام صادق علیه‏السلام فرمود: آن پادشاهی که تو بنده‏ی اویی کیست؟ آیا او از پادشاهان زمین است یا از پادشاهان آسمان؟ و این که گفتی: پدر عبدالله هستی؛ آیا فرزند تو عبد خدای آسمان است و یا عبد خدای زمین؟ هر چه بگویی محکوم خواهی بود. پس او نتوانست پاسخی بدهد و امام صادق علیه السلام به او فرمود: هنگامی که از طواف فارغ گردیدم نزد من بیا [تا پاسخ کامل تو را بدهم]. چون امام علیه السلام از طواف فارغ گردید، آن زندیق آمد و همانند ما مقابل آن حضرت نشست.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۰۷
علی نوربخش

ابوحنیفه نعمان بن ثابت متوفای سال 150 هجری، از جمله کسانی است که درباره مسایل مختلف، پرسش‏های فراوانی از امام صادق پرسیده است. وی همواره می‏گفت: 
ما رأیت أعلم من جعفر بن محمد 
کسی را عالم‏تر از جعفر بن محمد ندیدم. [1] . 
مرحوم مجلسی به نقل از کنز الفوائد روایت می‏کند: روزی امام صادق با ابوحنیفه غذا می‏خورد. در پایان غذا، یک بحث علمی بین آن دو رد و بدل شد. روز دیگر ابوحنیفه در مراسم حج، نزد امام صادق آمد و امام با او معانقه نمود و از احوال او و خانواده‏اش پرسید. فردی سؤال کرد: یابن رسول الله، آیا این مرد را می‏شناسی؟ امام فرمود: من از او و خانواده‏اش احوالپرسی می‏کنم و تو می‏پرسی آیا او را می‏شناسم؟ این ابوحنیفه فقیه‏ترین مردم شهر خودش است. [2] . 
البته بارها امام به کارهای اشتباه ابوحنیفه نیز اعتراض داشته و بارها به او می‏فرمودند که قیاس مکن. روزی فتوایی از ابوحنیفه صادر شد که وقتی امام صادق آن را شنید، فرمود: 
فی مثل هذا القضاء و شبهه تحبس السماء ماءها و تمنع الأرض برکتها [3] . 
چنین فتواها و قضاوتهایی است که آسمان و زمین برکت خود را حبس می‏کنند. 
کنایه از این که خداوند از نزول برکات آسمانی و زیادی برکات زمینی بر اثر غضبش جلوگیری می‏کند. 

پی نوشت ها:
[1] الامام الصادق والمذاهب الاربعة، ج 1، صص 295-279. 
[2] بحارالانوار، ج 47، ص 240. 
[3] اصول کافی، ج 5، ص 290.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۰۴
علی نوربخش

در یک برنامه تلویزیونی زنده، یک هنرپیشه زن پاکستانی با یکی ازمفتیان این کشور که فتوای شلاق زدن او را صادر کرده بود، مناظره جالب توجهی را انجام داده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۰۳
علی نوربخش

(1)-مناظره دو رهبر مذهبی

عنوان: مناظره دو رهبر مذهبی
عنوان فرعی: ترجمه المراجعات
عنوان برابر: =مذهب‌ رهبر ما
زبان: فارسی
شیعه > دفاعیه ها و ردیه ها | اهل سنت > دف‍‍ا‌ع‍ی‍ه‌‌ه‍‍ا و ردی‍ه‌‌ه‍‍ا | شرف‌ال‍دی‍ن‌، ع‍ب‍دال‍ح‍س‍ی‍ن‌، ۱۹۵۸ - ۱۸۷۳ > نامه ها
رده کنگره: ‎B‎P‎ ‎2‎1‎2‎/‎5‎ ‎/‎ش‎4‎ ‎م‎4‎0‎4‎1‎- مناظره دو رهبر مذهبی
پیام اسلام، قم، ۲ش.
شرح پدیدآور: نوشته عبدالحسین شرف الدین؛ ترجمه مصطفی زمانی
قطع: رقعى
نوع جلد: گالینگور
فروست: فرهنگ اسلام؛۱۱
توضیح: کتابنامه‌ به‌صورت‌ زیرنویس‌.
عنوان‌ اصلی‌: المراجعات‌: ابحاث‌ جدیده‌ فی‌ 

(2)-شب های پیش آور

مناظره ای بین شیعیان و اهل سنت

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۷:۵۹
علی نوربخش
سلطان الواعظین / پرونده علما

عالمی که در مناظره علمای اهل سنت را شکست داد +دانلود کتاب

یکی از علمای اسلام، سلطان الواعظین شیرازی رحمه الله است که به خاطر ویژگیهای منحصر به فردش توانسته است آثار و برکات ارزشمندی را در حیات و ممات خود به یادگار بگذارد.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۰۷:۵۱
علی نوربخش